Kun jij mij van beleggingsadvies voorzien?

Kun jij mij van beleggingsadvies voorzien?

28 november 2018 Uit Door Mr. Kaskoe

Vaak vragen mensen in mijn omgeving mij om beleggingsadvies of zelfs om met hun geld te gaan beleggen. De eerste paar keer heb ik daar serieus over nagedacht. Tegenwoordig zeg ik gewoon ‘nee’, want ik ben geen financieel expert of beleggingsadviseur. Wat veel mensen niet begrijpen, is dat wat voor mij werkt, niet voor iedereen hoeft te werken. Vaak houd ik het dan ook bij een paar algemeenheden en tips die denk ik voor iedereen wel werken. Bij deze een bloemlezing van een aantal van die tips die dus geen beleggingsadvies vormen.

Wat is je doel?Dartbord met darts in de buurt van de bullseye

In de eerste plaats is het van belang dat je bedenkt welk doel je voor ogen hebt als je wilt gaan beleggen. Wil je je vermogen vermeerderen of ben je tevreden als je vermogen beschermt is? Heb je inkomsten nodig uit je beleggingen of wil je een appeltje voor de dorst creëren? Wat is je horizon, wil je je doel bereiken over 5 jaar of over 25 jaar? In mijn optiek hebben veel mensen, ook die mij om beleggingsadvies vragen, hebben vaak geen helder doel voor ogen dat zij willen bereiken met beleggen.

Wat is je plan?

Om een doel te bereiken heb je een plan nodig. Klinkt logisch, toch? Je zal verbaast staan dat veel mensen geen plan hebben en maar wat aan klungelen. Maak dus een plan. Beschrijf wat je moet gaan doen om je doel te behalen. Wat zijn de randvoorwaarden, wat zijn de do’s en de don’ts, wat zijn de mijlpalen?

Wat voor type belegger ben je?

Vind jij het leuk om bedrijven te volgen? Pluis jij jaarverslagen uit? Volg jij websites of blogs van investeerders? En heb jij daar tijd voor? Dan zit jij waarschijnlijk graag zelf achter de knoppen en is de kans groot dat jij een actieve belegger bent. Maar het kan ook zijn dat je al jeuk krijgt bij individuele bedrijven, jaarverslagen en informatiebronnen voor financieel nieuws. In dat geval moet je naar mijn mening niet zelf willen gaan beleggen. Afhankelijk van je beleggingsdoel en -plan hoeft het niet zo te zijn dat je als actieve belegger bovenop je investeringen moet zitten. Zelf kan ik rustig een paar weken met vakantie zonder te handelen of intensief het nieuws te volgen. Maar als je daar geen lol in hebt, ga dan niet zelf aan de slag maar kijk eens naar ETF’s, ga indexbeleggen via Meesman of besteed het echt helemaal uit aan een vermogensbeheerder. Dat laatste kost je een deel van het rendement, maar dat weegt niet op tegen de ellende die je krijgt als je iets moet doen wat je niet leuk vind!

Begrijp je beleggingen

Zelf beleg ik alleen in zaken die ik begrijp. En dan gaat het niet alleen om beleggingen in bedrijven die ik begrijp. Ik investeer ook alleen in producten of asset classes die ik begrijp. Regelmatig krijg ik investeringsvoorstellen of tips voor een specifiek soort belegging. Vaak voldoen ze niet aan de criteria die ik in mijn plan heb staan. Dan gooi ik ze weg. Maar vaak begrijp ik ze ook niet. Laatst kreeg ik een tip over een bepaalde obligatie van NIBC. Na wat onderzoek bleek het niet om een gewone obligatie maar over een zogenaamde steepener te gaan. Het zal vast een heel mooi product zijn, maar ik begrijp de werking van het product en de wisselwerking tussen de reële economie (korte en lange termijn rente) niet goed. Het aantal variabelen en de wijze waarop deze op elkaar inwerken maakt het voor mij complex. Ik beleg bijvoorbeeld ook niet in Bitcoins of Altcoins. De waarde achter de digitale munten begrijp ik niet.

Schakel je emoties uit

Uitschakelen van je emoties is wellicht niet mogelijk. Maar wees je in ieder geval bewust van de invloed die emoties op beleggen kunnen hebben. Je hebt te maken met je eigen emoties, maar onderschat ook de marktemoties niet. Onderstaand plaatje is een klassieker.Laat emoties niet je beleggingsbeslissingen bepalen

Wat dit plaatje laat zien is dat in tijden van euforie de grootste hoeveelheid geld in de markt wordt gestopt en dat dit het riskantste tijdstip is om te investeren. Tegelijkertijd is het moment waarop de markt een gevoel van verslagenheid kent het beste moment om te investeren. Tegelijkertijd zie je juist op dat moment dat er veel geld uit de markt wordt gehaald, dus dat beleggers op dat moment aandelen verkopen terwijl ze op hun laagste niveau staan. En om er nog maar eens een andere klassieker in te gooien:Beleggingsadvies van de oude meester

Heb jij de juiste psyche die van vitaal belang is bij beleggen? Zo niet, dan weet je waar je aan mag gaan werken…

Leer van je eigen en van andermans foutenleren over beleggingsadvies

Bekend met de 90-90-90 regel? Deze regel luidt als volgt: 90% van de traders verliest 90% van zijn geld binnen 90 dagen. Ik weet niet in hoeverre er een wetenschappelijke onderbouwing aan ten grondslag ligt en de regel is bekend in het handelsmilieu (valutahandel, aandelenhandel, optiehandel). Maar ik denk dat er zeker een kern van waarheid in zit. Hoe zorg jij er voor dat jij niet tot die 90% behoort? Door te leren, leren en nog eens leren. Van je eigen fouten en van andermans fouten. Mijn beleggingsstrategie is voor een belangrijk deel gestoeld op fouten die ik eerder heb gemaakt.

Vind niet zelf het wiel uit

Wereldwijd zijn er miljoenen beleggers die graag hun kennis met je delen. Maar daar gebruik van, probeer niet zelf het wiel uit te vinden! Er zijn boeken voor beleggers, er worden seminars georganiseerd, er zijn legio websites waar veel nuttige informatie wordt gedeeld. Eén van de meest waardevolle boeken die ik heb gelezen, is ‘De basis van het beleggen‘. Het is een dik maar zeer toegankelijk boek dat alle verschillende beleggingscategorieën behandeld. Met enige regelmaat volg ik een online seminar van DFT, Binck of Lynx. Voor zover ik weet hoef je geen account te hebben bij Binck of Lynx om één van hun online seminars te volgen. De seminars zijn ook achteraf te bekijken. Let wel op dat veel seminars verkapte reclame bevatten van de gasten die er langskomen. Tenslotte de website waar ik de meeste informatie vandaan haal: Seekingalpha, een site waarop allerlei beleggers analyses delen en waarmee het heel eenvoudig is om nieuws over de bedrijven die je volgt, te lezen.