Waarom doet Kaskoe niet mee aan IPO’s van unicorns?

Waarom doet Kaskoe niet mee aan IPO’s van unicorns?

1 mei 2019 0 Door Mr. Kaskoe

De afgelopen periode regent het IPO’s van unicorns. Eehh… IPO’s en Unicorns? Jazeker. Een IPO staat voor Initial Public Offering en betekent in goed Nederlands een beursgang. Oftewel het bedrijf achter de IPO krijgt een notering aan een beurs, waar vervolgens kan worden gehandeld in aandelen van dat bedrijf. En Unicorns? Dat zijn privaat gefinancierde startups waarvan de waardering boven de miljard USD ligt. Veel beleggers geloven dat er winst te behalen valt met IPO’s. Ik denk dat dit met sommige IPO’s zeker mogelijk is, maar ik heb mijn twijfels over de komende IPO’s van de Unicorns. Waarom doet Kaskoe niet mee aan de IPO’s van Unicorns?

Adyen, Lyft, Uber, Pinterest, Zoom, Slack, Airbnb, wie is de volgende?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Kaskoe is net als de meesten van jullie geen institutionele belegger of lid van het koninklijk huis. En voor ons als eenvoudige beleggers is het meestal onmogelijk om in te schrijven op de IPO van een Unicorn. Bekende IPO’s van Unicorns van de afgelopen periode, of die zijn aangekondigd zijn Adyen, Lyft, Uber, Pinterest en Zoom. Bij al deze IPO’s was het voor particulieren niet mogelijk om in te schrijven op een plukje aandelen. Pas zodra de aandelen publiek verhandelbaar zijn, kunnen particulieren ook handelen in aandelen van deze bedrijven.

Makkelijk een graantje meepikken?

Vaak denken particuliere beleggers een graantje mee te kunnen pikken van koersstijgingen bij een IPO. Uit onderzoek van de VEB in 2015 onder Nederlandse IPO’s blijkt inderdaad dat er op de eerste dag een gemiddeld rendement van 14,5 te behalen valt. Tegelijkertijd blijkt ook dat bij 75% van de IPO’s gedurende de eerste drie jaar het rendement van de beursnieuwelingen minder lager is dan het marktgemiddelde.

Uit internationaal onderzoek naar de tien grootste IPO’s van tech-gerealiseerde ondernemingen blijken soortgelijke resultaten te komen. Acht van de tien grootste IPO’s in de geschiedenis daalde tussen 25 en 71 procent in waarde in het jaar volgend op hun eerste handelsdag.

Voorbeelden van recente beursgangen

Twee recente voorbeelden van overgewaardeerde IPO’s (van Unicorns) zijn Snap, Inc. en Lyft. Snap sloot de eerste handelsdag in maart 2017 met een prijs van $ 24,48. De tweede dag werd de all-time high van $ 27,09 bereikt. Ongeveer twee jaar later worden Snap-aandelen nu verhandeld tegen $ 11,14. Lyft (een naaste concurrent van Uber) werd op 29 maart van dit jaar voor een introductiekoers van $ 78,29 aangeboden. Beleggers van het eerste uur zullen nu niet blij zijn met een koers net onder de $60,-

Logo's Unicorns Uber Snap Pinterest en Lyft

Maar in april waren er ook twee positieve voorbeelden van IPO’s van Unicorns die op de eerste dag een leuke koerssprong maakten. Pinterest, sinds 18 april dit jaar verhandelbaar op de beurs, won op de eerste dag 28%. Zoom, een bedrijf dat software voor videoconferencing maakt, stond op de eerste dag zelfs 72% boven de introductiekoers.

Aan de ander kant zeggen de prestaties van het eerste jaar na introductie ook lang niet alles. Facebook Inc. ging eind mei 2012 naar de beurs. Het eerste jaar stond de koers € 10,- lager. Op dit moment is het rendement echter een whopping 406%.

Twee strategieën die je winstkansen vergroten

Is een IPO daarmee een complete loterij? Het lijkt er wel op, maar op basis van deze onderzoeken en voorbeelden lijken er dus twee strategieën te zijn waarmee je je kans op koerswinst bij een IPO vergroot. De eerste strategie is inschrijven op een IPO en op dag één verkopen. Dit wordt ook wel “flipping” genoemd. De tweede strategie is die van de lange adem, buy-and-hold.

IPO-strategie 1: flipping op de eerste dag

Bij IPO’s waar particulieren niet op kunnen inschrijven is deze strategie lastig ten uitvoer te brengen. Je kan als particulier alleen een order inleggen bij je broker tegen een bepaalde prijs. En de hamvraag is natuurlijk welke prijs dat is.  In het scenario dat de koers op dag één na een IPO hard stijgt (zoals bij Adyen het geval was) gebeurt het al snel dat de koers van het aandeel zo hard stijgt dat het boven jouw aangegeven aankoopprijs ligt. Het resultaat is dat jij geen aandelen verkrijgt omdat anderen bereid zijn meer te betalen. En in het scenario dat de koers van het aandeel op dag één hard daalt, (zoals bij Lyft) loop je het risico dat de koers lager uitkomt dan wat jij betaalt hebt.

Flipping

Bij IPO’s waar je als particulier wel op kan inschrijven, informeert je broker je hoe je kan inschrijven en wat de bandbreedte is van de koers waartegen de aandelen gaan worden aangeboden. Het is verstandig om je koersdoel te bepalen waartegen je wilt verkopen. Op basis van dit koersdoel leg je dan een voorwaardelijke verkooporder in. Zodra het koersdoel is bereikt wordt je verkooporder uitgevoerd.

IPO-strategie 2: buy-and-hold

Bij het bepalen of je mee wilt doen aan een IPO met een buy-and-hold strategie is het van belang dat je het aandeel analyseert zoals je andere potentiële aandelen (hopelijk) ook analyseert. Past het aandeel in jouw strategie? Heb je vertrouwen in het business model, het management en de strategie van de onderneming? Begrijp je goed wat ze doen? Is de waardering realistisch? Past het aandeel in jouw portfolio?

keep-calm-buy-and-hold

Als deze analyse leidt tot de conclusie dat het slim is om het aandeel te kopen en je als particulier kunt inschrijven, kan je dat ook weer via je broker regelen. Als je niet kunt inschrijven kan je pas op de eerste handelsdag aandelen kopen.

Waarom doet Kaskoe niet mee aan IPO’s van unicorns?

In zowel de IPO’s van Unicorns als die van lager gewaardeerde ondernemingen doet Kaskoe niet mee. Omdat ondernemingen bij IPO’s vaak overgewaardeerd zijn, geen winst maken en dus ook geen dividend uitkeren. Kijk maar naar Uber, Pinterest maar ook straks bij Fastned. Dergelijke ondernemingen passen simpelweg niet in mijn strategie. Waarom doet Kaskoe niet mee aan IPO’s van Unicorns? Simpel gezegd: I stick to my plan en IPO’s passen daar bijna nooit in!

Have a plan and stick to it

Waar op te letten bij een IPO?

Maar wellicht heb jij wel een ander plan en is jouw strategie meer gericht op groeiaandelen dan op dividendaandelen. Als je dan wel mee zou willen doen aan een IPO, let dan op de volgende zaken:

Realistische waardering?

Let op de waardering. Het is vaak extreem lastig een waardering op te hangen aan een onderneming dat een nieuwe beursnotering krijgt. In veel gevallen wordt informatie mooier voorgedaan dan het werkelijk is of wordt er met desinformatie gestrooid in een prospectus met 200+ pagina’s. Kijk maar eens naar Uber.


Corné van Zeijl: “Een bekend gezegde is dat IPO niet staat voor Initial Public Offering, maar voor It’s Probably Overpriced.”

Mate van winstgevendheid?

Of een onderneming ten tijde van een IPO wel of geen winst maakt, lijkt niet maatgevend voor het rendement. Uit onderzoek door Pitchbook blijkt dat over het algemeen de winstgevendheid in de afgelopen negen jaar nauwelijks verschil maakt voor de prestaties van het aandeel. Dat zegt meer over de markt dan over de bedrijven en het betekent dat beleggers toekomstige groei hoger waarderen dan huidige winstgevendheid.

Wie verkoopt de aandelen?

Wie verkoopt de aandelen? Gaat het om private equity dat wil uitstappen om te cashen? Dan is de kans groot dat ze voor de hoofdprijs naar de beurs gaan. Het is niet voor niets dat de meeste IPO’s plaatsvinden op het moment dat de beurs hoog staat.

Wat is het doel?

Wat is het doel van de IPO? Is er sprake van investeringen die gericht zijn op verdere groei? Dat is een goed teken. Of is er sprak van dat oprichters hun aandelen verkopen om te cashen of om leningen uit eerdere financieringsrondes af te lossen? Dat levert geen groei en dus geen waarde op.

En, overweeg jij aan een IPO mee te doen?

Kaskoe haat spam. Lees hier ons privacyreglement .

Volg & like Kaskoe: