Frequency illusion, hoe houdt het jou voor de gek?

Frequency illusion, hoe houdt het jou voor de gek?

23 december 2020 4 Door Kaskoe

Een goede vriendin van Kaskoe heeft een hondje, een podenco. Nu heeft Kaskoe niet zoveel met honden en kan ik nog net een teckel van een labradoodle onderscheiden. Laat staan dat ik voorheen ooit had gehoord van een podenco of wist hoe deze er uit zag. Maar niet veel later begon ik ineens overal podenco’s te zien. Sounds familiar? Dan kan, dit verschijnsel wordt de frequency illusion genoemd.

Bron: baasje van hondje

Koop nú dit aandeel!

Of, meer gerelateerd aan deze blog: je pikt iets interessants op over een bepaald aandeel, misschien via een nieuwsbrief van een beleggingssite. Bijvoorbeeld NIO of Lemonade. Vervolgens kom je op Internet, op social media en in gesprekken met collega’s ineens allerlei vermeldingen tegen over dit aandeel. Dit moet wel betekenen dat het nu tijd is om in te stappen!

Frequency Illusion
Disclaimer: dit is geen beleggingsadvies van Kaskoe

Frequency Illusion

Herkenbaar? Dan ben je voor de gek gehouden door de frequency illusion. Dit is één van de vele manieren waarop je door je eigen hersenen om de tuin wordt geleid. De frequency illusion wordt ook wel de frequency bias of het Baader-Meinhof fenomeen genoemd.

Frequency illusion is een cognitieve bias. Als je iets voor de eerste keer hebt opgemerkt, heb je de neiging dit iets vervolgens vaker op te merken. Hierdoor denk je dat dit iets veel voorkomt, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is.

Hoe werkt frequency illusion?

De frequency illusion is eigenlijk het product van twee andere veel voorkomende cognitieve biases. Namelijk de selectieve perceptie en de confirmation bias.

Selectieve perceptie is het fenomeen dat je niet alles kunt waarnemen omdat dit simpelweg teveel is. Bij het waarnemen gebruik je onbewust filters, die bepaalde zaken wel doorlaten en bepaalde zaken niet. Dit filter wordt gevoed door eerdere ervaringen en door overtuigingen.

Confirmation bias houdt in dat je geneigd bent je zelf te bevestigen in je overtuigingen. Als je overtuigd bent van een bepaald standpunt, neem je eerder informatie waar die jouw overtuiging bevestigt. Informatie die jouw overtuiging tegenspreekt, neem je minder goed waar.

Wat is de oorzaak van frequency illusion?

Gedurende de dag worden we blootgesteld aan miljoenen stukjes informatie, veel meer dan we kunnen verwerken. Het meeste van wat we waarnemen, dringt niet of nauwelijks tot onze hersenen door. Maar soms dringt er iets nieuws of opmerkzaams tot onze hersenen door. Je filter past zich aan, en je wordt je vaker en vaker bewust van dat specifieke stukje informatie. Het past in een standpunt of overtuiging dat je gevormd hebt. Zo kan het gebeuren, dat je op een goede dag beslist dat het tijd is voor een nieuwe sportieve BMW. Om vervolgens overal sportieve BMW’s waar te nemen.

Frequency Illusion
Bron: Pixabay

Waarom wordt het ook wel het Baader-Meinhof fenomeen genoemd?

De frequency illusion wordt ook wel het Baader-Meinhof fenomeen genoemd. De Baader-Meinhof groep, misschien beter bekend als de Rote Armee Fraktion, was een links-extremistische terreurgroep die in de jaren 70-80 actief was in de Bondsrepubliek Duitsland. In 1994 zond een lezer van een krant uit Minnesota een brief die werd geplaatst. Daarin schreef hij voor het eerst in die krant te hebben gelezen over de Baader-Meinhof groep, om vervolgens kort daarna deze naam ook in andere bronnen tegen te komen. Als reactie op deze brief deelden andere lezers hun eigen ervaringen met soortgelijke gebeurtenissen, waarna dit het Baader-Meinhof fenomeen werd genoemd.

Het turbo-effect van de filterbubbel

Als je Facebook, Instagram, Google of Youtube gebruikt, of je via je tablet of Internetbrowser digitale getrackt wordt, creëer je bijna ongemerkt een enorm turbo-effect op de frequency illusion. De filterbubbel zorgt voor een overvloed aan selectieve percepties die jou proberen te bevestigen van een overtuiging. Vandaar dat als jij kort geleden hebt gezocht naar een nieuwe stofzuiger, je ineens overal reclames van stofzuigers voorbij ziet komen. Of als je informatie zoekt over beleggen, je ineens overal uitingen ziet van verschillende brokers. Dat is werk van marketeers, die frequency illusion bewust veelvuldig inzetten om jou tot een koop aan te zetten.

Bron: Pixabay

Wees bewust

Net als voor andere cognitieve denkfouten en biases geldt: je kunt het niet ontlopen, maar je kunt je wel bewust van de werking worden. En als jij je er zelf van bewust bent, houdt het je minder makkelijk voor de gek. En kijk je hopelijk objectief naar dat specifieke interessante aandeel.

Kaskoe wenst iedereen fijne en veilige feestdagen!

Heb jij je wel eens in de luren laten leggen door frequency illusion?

Kaskoe haat spam. Lees hier mijn privacyreglement.