Mogelijke overname van TikTok door Microsoft

Mogelijke overname van TikTok door Microsoft

13 augustus 2020 0 Door Kaskoe

Als aandeelhouder van Microsoft volg ik met interesse de soap rondom de mogelijke overname van TikTok door Microsoft. Het zal weinigen ontgaan zijn dat president Trump, in zijn ijver om daadkracht te laten zien aan zijn kiezers, TikTok een deadline heeft opgelegd. Om op de Amerikaanse markt te mogen blijven worden gebruikt, heeft Trump verordonneert dat TikTok uiterlijk 15 september door een Amerikaanse partij moet zijn overgenomen.

Mogelijke overname van TikTok door Microsoft

Mogelijke overname van TikTok door Microsoft

Voor wie TikTok niet kent: het is een immens populaire social media-app die met name veel door jongeren wordt gebruikt. Je kunt er korte clipjes met muziek op delen. Dat klinkt heel simpel, maar onderschat de impact van TikTok niet. TikTok is inmiddels meer dan 2 miljard keer gedownload en heeft 800 actieve gebruikers. Dat zijn er meer dan bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter, Pinterest of Snapshat.

Goudmijn voor adverteerders

En de snelheid waarmee TikTok deze omvang heeft weten te bereiken is ook indrukwekkend, namelijk in drie jaar. Ruim 40% van de gebruikers zitten in de leeftijdscategorie tussen de 16 en 24 jaar oud die gemiddeld 52 minuten per dag met TikTok bezig zijn. Je hoeft geen enorme fantasie te hebben om te veronderstellen wat voor goudmijn dit is voor adverteerders. Die dan inmiddels ook gretig gebruik maken van TikTok om deze doelgroep te bereiken.

Mogelijke overname van TikTok door Microsoft
Klik hier voor groter beeld
Bron: oberlo.com

Trump ‘de dealmaker’

Onder het mom van privacy-issues en voorkoming van Chinese inmenging heeft Trump het van oorsprong Chinese TikTok verboden verklaart. Alleen indien een Amerikaanse partij voor 15 september een deal weet te sluiten met Bytedance, de Chinese eigenaar, mag TikTok op Amerikaanse bodem blijven opereren.

Microsoft

En daar komt Microsoft in beeld. Het Amerikaanse software- en IT-bedrijf dat onder CEO Satya Nadella een succesvolle transformatie heeft ondergaan. Microsoft onderhandelt op dit moment met ByteDance om een deel van TikTok te kopen. De deal zou dan de Amerikaanse, Australische en Nieuw Zeelandse operatie van TikTok omvatten.

Microsoft heeft drie business onderdelen. Personal Computing was in het tweede kwartaal goed voor een omzet van USD 13,3 miljard. Hiertoe behoort onder meer Windows, Bing, de hardware en Xbox. Intelligent Cloud omvat server software, cloud services en Azure, goed voor een omzet van bijna USD 12 miljard. Het derde onderdeel is Productivity en Business Processes met een bijna even hoge omzet. Hiertoe behoren Office, Dynamics en LinkedIn. Op alle fronten zat er een behoorlijke groei in, en ook aan de aandelenkoers kan je zien dat Microsoft de wind in de zeilen heeft. Sinds 2019 heeft Kaskoe Microsoft in zijn portfolio.

Bron: microsoft.com

Met LinkedIn in de gelederen is social media geen onbekend terrein voor Microsoft. LinkedIn is eind 2016 geacquireerd. Inmiddels heeft Microsoft het ‘Facebook voor professionals’ goed om weten te zetten in klinkende munt. Jaarlijks is de omzet meer dan 10% gestegen, het afgelopen kwartaal zelfs met 24%

En het verkopen van advertenties kunnen ze met Bing en LinkedIn ook, alhoewel ze daarbij achterblijven bij de andere grote jongens, Facebook en Google. Op het eerste gezicht is het dus geen gekke gedachte om TikTok in proberen te lijven. En wellicht leidt de dreiging van Trump wel tot een situatie dat er snel en voor een koopje een deal zou kunnen worden gesloten.

Onderhandelingen

Maar de onderhandelingen verlopen stroef. Naar verluidt heeft Microsoft maximaal USD 30 miljard over voor de deal, waarbij er ook nog een deel zou worden afgeroomd en naar de Federale staatskas moet vloeien als het aan oom Donald ligt.

Inmiddels zouden ook Twitter en Snapchat geïnteresseerd zijn, maar die hebben waarschijnlijk onvoldoende mogelijkheden een overname te financieren. Bovendien is Bytedance zich aan het opmaken om het decreet van Trump aan te vechten en alle operaties te splitsen van de Chinese versie van TikTok. Door een opsplitsing en gebruik te maken van Amerikaanse en Europese datacenters hopen ze de bezwaren weg te nemen, waardoor TikTok gewoon gebruikt kan blijven worden in de VS.

Wat zou TikTok Microsoft opleveren?

Wat zou een overname van TikTok door Microsoft de laatste opleveren? Volgens Bill Gates, oprichter van Microsoft, een ‘vergiftigde kelk’, hij is tegen een eventuele overname. Duidelijk is dat Microsoft terreinwinst wil boeken op Google en Facebook als het gaat om social media en de advertentiemarkt.

De VS komt met 165 miljoen downloads op de derde plaats na China en India. Afgezet tegen 320 miljoen inwoners is dat een gigantisch aantal. En met de enorme groei van het aantal actieve TikTok gebruikers in de VS (in minder dan 18 maanden van 2,6 naar 14,3 miljoen volwassenen en naar verluid momenteel 100 miljoen actieve gebruikers) wordt de achterstand op partijen als Twitter, Facebook en Snapchat in ieder geval kleiner.

Wat mag het kosten?

Tsja, dat is een lastige vraag. Een waardering is normaal al lastig, maar dit is een uitzonderlijk complexe situatie. Eerder dit jaar is een klein deel van de aandelen ByteDance verkocht tegen een waardering van USD 140 miljard. Maar dat is inclusief de Chinese evenknie van TikTok. En dat was nog zonder de dreiging van een Amerikaanse ban op TikTok. Een aantal aandeelhouders van ByteDance suggereren een waardering van USD 50 miljard voor TikTok. Dat zou 50 keer de geschatte omzet over 2020 zijn (totaal, exclusief China). Maar de groei is enorm, er gaan inschattingen rond dat de omzet over 2021 kan zijn gestegen tot USD 6 miljard. Momenteel ligt de waardering van de voormalige ster aan het social media firmament, Snapchat, op 15 keer de geschatte omzet over 2020.

Stel dat je uitgaat van de Tiktok operatie in de VS, Canada, Australië en Nieuw Zeeland. En daar 50 keer de geschatte omzet over 2020 voor betaald (wat aan de hoge kant is, aangezien een versnipperd social media-netwerk m.i. minder waard is). Kaskoe kan geen cijfers vinden over de geografische verdeling van de omzet. Gebaseerd op het aantal downloads is (buiten China) India de grootste markt, gevolgd door de VS, Brazilië, Indonesië, Rusland en Mexico. Laten we er van uit gaan dat de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland goed zijn voor 20% van de omzet. Dan heb je het over een omzet van USD 200 miljoen. Vermenigvuldig je dat met een multiplier van 50 dan kom je op een waardering van USD 10 miljard. Voor de duidelijkheid: het gaat dan om TikTok in de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland.

Ter vergelijking: destijds heeft Microsoft voor de acquisitie van LinkedIn (USD 26,2 miljard) een multiplier van ongeveer 7 keer de verwachtte omzet betaald. Alhoewel beide netwerken niet vergelijkbaar zijn, lijkt mij een multiplier van 50 erg hoog. Ik kan niet inschatten wat de waarde is van de informatie dat Microsoft bereid zou zijn maximaal USD 30 miljard voor TikTok te betalen.

Wat vindt Kaskoe van een mogelijke overname?

Kaskoe heeft twijfels. In ieder geval hangt veel af van de waardering. Indien Microsoft onder druk van de dreiging van Trump een zeer lage prijs kan bedingen voor een groot deel van de TikTok operatie met grofweg 200 miljoen actieve gebruikers, dan lijkt dat best interessant te zijn. Tegelijkertijd heeft Microsoft geen gunstig trackrecord als het gaat om overnames. Nokia en Skype zijn wat mij betreft geen succesverhalen. Weliswaar is dat nog uit de tijd dat Gates en Ballmer de scepter zwaaiden. Wellicht dat de frisse wind van Nadella ook op dit vlak tot betere resultaten, LinkedIn is immers een positieve uitzondering.

Mogelijke overname van TikTok door Microsoft

Ook heb ik twijfels bij de synergie die TikTok voor Microsoft heeft. Waar ik die met LinkedIn (professionals die je ook met andere Microsoft producten en diensten wilt laten werken) wel zie, heb ik moeite die wisselwerking met TikTok te zien. Wellicht richting Xbox of zo? Verder is het social media landschap bijzonder dynamisch. Wat dat betreft is de doelgroep van TikTok van een andere orde dan die van LinkedIn. Zie het zieltogende Twitter, dat alleen nog maar door journalisten en politici lijkt te worden gebruikt. En waar Snapchat twee jaar terug nog hip was, is het nu TikTok. En wat is het over twee jaar?

Kortom: van Kaskoe hoeft het niet, maar ik ga m’n aandelen Microsoft niet verkopen als er wel een deal komt.

Wat is jouw mening over de mogelijke overname van TikTok door Microsoft?